Een terugblik op de bouw van Arnhem Centraal

De opening van Arnhem Centraal is al weer even geleden, om precies te zijn 19 november 2015. De planning in 1997 was: Gereed in 2008…

Terugkijkend naar de start van het hele project in 1997 dan kan er in zo’n tijd heel wat gebeuren. Onderstaand een onvolledige opsomming van de geschiedschrijving in de afgelopen (bijna) 20 jaren:

– Nelson Mandela was nog president van Zuid Afrika.
– In 20 jaar hadden we 3 pausen en heeft Frankrijk 3 verschillende presidenten.
– In Nederland hebben we in die tijd 7 kabinetten gehad.
– De gemiddelde prijzen van koopwoningen zijn, ondanks de financiële crisis, meer dan verdubbeld t.o.v. 1997.
– Het zorgstelsel is door vooral het huidige kabinet min of meer ontmanteld.
– Door gewijzigde pensioenregelgeving een koopkrachtverlies voor AOW’ers en gepensioneerden van ca. 20%.
– De huidige Sonsbeek beeldententoonstelling is de derde vanaf 1997.
– De 2 grootste coalitiepartijen in Arnhem (SP en D66) hebben thans samen 16 raadszetels en hadden er in 1998 (als oppositie) samen maar 6.
– Het inwonertal van Arnhem is gestegen met ca. 15.000.
‚ÄÉ
In tussentijd is men in Arnhem dus bezig geweest met het stationsgebied en Arnhem Centraal.

Maar met een begroting (in 1997) van ca. 550 miljoen euro en gedurende zo’n lange bouwperiode krijgt men ook wat terug. Want eerlijk is eerlijk, Arnhem Centraal ziet er schitterend uit. Het gebouw wordt terecht tot ver over onze landsgrenzen geroemd. De complimenten aan de architect (Ben van Berkel) en niet te vergeten de bouwers.

Naast het prachtige NS station heeft het project ook twee (vind ik) prachtige torenflats opgeleverd + onderliggende parkeergarage en hebben we ook een prachtige nieuwe Zypse poort (de derde, kleine veranderingen daargelaten) en mooie Willemstunnel gekregen.

Verder hebben we weer een mooie “loop” in de Oude Stationsstraat en een nieuwe (ja/nee mooi, de meningen zijn verdeeld) Pathé bioscoop.

De ‘sloop’ van het oude onzichtbare stations-postkantoor en prachtige herbouw ervan aan de rand van Klarendal (Goed Proeven) is zeker een compliment waard. Evenals de sloop van het stationsgebouw aan de Amsterdamseweg, thans herbouwd als een mooie lunchroom/thuishuisje in park Presikhaaf.

Ook zijn er minder leuke ervaringen. De (onnodige) sloop van de prachtige dr. Bosschool (bekend als de Tamboerbosjeschool) en de dramatisch slechte ervaringen met het tijdelijke NS station. Of de forse langdurige hinder voor alle omwonenden, zowel particulieren als ondernemingen.

Puntjes op de i
Is Arnhem Centraal nu helemaal klaar? Dat is nog maar de vraag. Eigenlijk zou je het gemeentelijke bestemmingsplan van 1995 er naast moeten leggen. Maar dat is niet helemaal eerlijk, voortschrijdende inzichten spelen zeker een rol.

Maar als je naar de prachtige stationshal zelf kijkt zijn er nog wel wat kleine dingen te gebeuren, dit ondanks dat de officiële opening al ruim een half jaar geleden was. Om er een paar te noemen:

– Lekkages die niet kunnen worden gevonden;
– Veel te weinig prullenbakken. Met als gevolg dat de verloedering (rommel en slechte schoonmaak) al weer toeslaat;
– Ontbrekende uitstapplaatsen bij de streekbussen;
– Een taxi-uitstapplaats waarbij je bij regen alsnog drijfnat wordt;
– Tientallen dranghekken en meters afzetlinten.

Het geld is ongetwijfeld op. Zoals het gaat met dit soort projecten zal de begroting ongetwijfeld zijn overschreden. Ik durf het niemand te vragen. Ten eerste omdat ik het niet wil weten (forse overschrijding) en ten tweede omdat vaker is gebleken dat gemeente-ambtenaren dit soort vragen met geen mogelijkheid eenduidig weten te beantwoorden.

Maar heel misschien is er nog 0,01% van het budget over. Dan kunnen de bovengenoemde missers alsnog worden opgelost en kan bovendien de veel te kleine kerstverlichting in de centrale hal eindelijk worden opgeruimd en kan er een mooi groot echt kunstwerk worden opgehangen.

Foto: Hou van Arnhem.

Reacties

Geef een reactie on "Een terugblik op de bouw van Arnhem Centraal"

Geef een reactie

Je mailadres wordt niet gepubliceerd.


*