Velperweg: van avenue naar kantorenallee

De Velperweg was vroeger een brede, lommerrijke laan met ventweg. In de vorige, de 20ste eeuw veranderde het karakter van de stad. Niet alleen de industriële sector, maar ook de dienstensector werd belangijker.

De Velperweg veranderde van functie: hij werd een kantorenallee, met bedrijvigheid als autogarages en de AKU-fabriek. De consequentie was dat vele landhuizen werden afgebroken en vervangen door moderne kantoorgebouwen. Zo bouwde de Algemene Kunstzijde Unie (AKU) aan de Velperweg, ongeveer op de plek waar nu de Oude Velperweg begint, zijn hoofdkantoor. En het immense, door Van den Broek en Bakema ontworpen girokantoor, werd in 1967 in gebruik genomen.

Poptempel
Op deze ansichtkaart uit 1935 staat links de showroom van garagebedrijf Moll. Hij werd omstreeks 1920 gebouwd. Het gebouw er naast was de villa Tivoli die in 1939 werd veranderd in feestgelegenheid. Tivoli was in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw een poptempel.

Menige popband en protestzangers zoals Boudewijn de Groot traden er op. Daarna veranderde de bestemming. Zo betrok de AKU (later AKZO) het pand om er een bedrijfsrestaurant in te vestigen. Garage Moll werd in 1988 gesloopt, waar Tivoli enkele jaren later volgde. De witte villa’s op de achtergrond legden allemaal het loodje voor de bouw van het girokantoor.

Arnhemse meisjes
Naast Tivoli was de R.K. H.B.S. Het gebouw werd in 1925 opgeleverd en veranderde in 1947 van naam, te weten Katholiek Gelders Lyceum (KGL). Nu is in dit statige, bakstenen gebouw het Rijn IJssel College gevestigd. In het laatste pand, hoek Hoflaan/Velperweg, was ooit het Katholiek Militair Tehuis (KMT) gehuisvest.

Menig dienstplichtig militair uit die tijd bezocht het om er te kaarten of een biljartje te leggen. In de zomermaanden kon men op het terras zitten, om onder het genot van een biertje – tegen gereduceerd CADI-tarief – naar de Arnhemse meisjes te lonken. Momenteel zit Dansschool Versteegh op deze plek.

Na de Tweede Wereldoorlog verdween de tram uit Arnhem. In 1946 werden hier de tramrails gesloopt, waar in 1949 de aanleg van de trolleybovenleiding volgde.

Beeld: Oude ansichtkaart uit 1935 van collectioneur Frans Brink, Westervoort.

Tag: Zie ook de tag Ansichtkaarten voor méér beelden en verhaaltjes over het Arnhem-van-weleer.

Reacties

Over de auteur

Kees Crone
Kees Crone is journalist en columnist. Hij publiceerde een aantal boeken over Arnhem en schrijft regelmatig op Arnhem-Direct. Hij is bovendien secretaris van de Vereniging Stadsschoon Arnhem.

Wees de eerste die reageert op "Velperweg: van avenue naar kantorenallee"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*