Hoe mobiliseer je lokale kiezers?

Hoe mobiliseer je lokale kiezers?

Lokale overheden steken duizenden euro’s in activiteiten om mensen naar de stembus te lokken, maar een deel van het geld wordt besteed aan activiteiten waar weinig effect van valt te verwachten. Om betere resultaten te boeken zouden overheden meer moeten gaan samenwerken met vrijwilligersorganisaties. Althans, dat is de conclusie van een onderzoek van het Amsterdamse bureau Dounya onder 22 gemeenten, deelgemeenten en stadsdelen over hun activiteiten om de opkomst te bevorderen in aanloop naar de lokale verkiezingen van 2006.

De lokale overheden die hebben meegedaan aan dit onderzoek hadden een budget voor opkomstbevordering dat varieerde van 5.000 euro tot meer dan 200.000 euro. Voor zover ze zich op een specifieke doelgroep hebben gericht, betreft het meestal jongeren. In een deel van de plaatsen is samengewerkt met scholen en met het welzijnswerk; slechts op beperkte schaal is samengewerkt met migrantenorganisaties.

Lokale overheden steken soms een fors deel van hun budget in drukwerk en media, terwijl het twijfelachtig is of dit veel effect heeft op de opkomst. Van een aanpak waarbij kiesgerechtigden persoonlijk worden benaderd valt meer effect te verwachten. In een vervolgonderzoek zal worden gekeken naar de plannen die lokale overheden hebben om mensen naar de stembus te lokken bij de lokale verkiezingen in maart 2010.

Iemand enig idee welk budget Arnhem heeft voor bevordering van opkomst bij lokale verkiezing volgend jaar en waar dat geld aan wordt besteed?

Foto: Nationaal Archief

Reacties

Wees de eerste die reageert op "Hoe mobiliseer je lokale kiezers?"

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*